Sortowanie
Źródło opisu
Legimi
(84)
Katalog zbiorów
(21)
Forma i typ
E-booki
(85)
Książki
(20)
Proza
(16)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(21)
Placówka
Poczytalnia-Oddział dla dorosłych
(19)
Filia 2
(1)
Filia 1
(1)
Autor
Marecki Piotr
(4)
Shuty Sławomir
(4)
Szczerek Ziemowit
(3)
Dzban Jan
(2)
Gauger Soren
(2)
Hund Olga
(2)
Joyce James
(2)
Michalczenia Jakub
(2)
Michalczenia Jakub (1986- )
(2)
Pilot Marian
(2)
Prus Maciej Piotr
(2)
Shuty Sławomir (1973- )
(2)
Strachota Juliusz
(2)
Suszczyńska Natalka
(2)
Słowińska Jaga
(2)
"Sajgon" Sergiej Sergiejewicz
(1)
Albin Kamila
(1)
Alksnin Adrianna
(1)
Bartnicki Krzysztof (1971- )
(1)
Bełej Łeś
(1)
Bliźniak Jan
(1)
Burton Robert
(1)
Bärfuss Lukas (1971- )
(1)
Czub Marcin
(1)
Czupa Ołeksij
(1)
Czycz Stanisław
(1)
Dijk Lutz van
(1)
Dzido Marta
(1)
Dzido Marta (1981- )
(1)
Gorecan Katja
(1)
Górniak Mateusz
(1)
Hochholczerová Nicol
(1)
Hrínová Barbora
(1)
Janczura Konrad
(1)
Jarman Derek
(1)
Jaskulski Paweł
(1)
Joseph Anthony
(1)
Junger Ernst
(1)
Jászberényi Sándor
(1)
Jóżwiak Wojciech
(1)
Jünger Ernst
(1)
Kaczanowski Adam
(1)
Kardaś Antonina
(1)
Kingsnorth Paul Kingsnorth Paul
(1)
Korporacja Ha!art
(1)
Kozłowska Marta
(1)
Krasny Karolina
(1)
Krzyżanowska Gaba
(1)
Kucbelová Katarína
(1)
Kujawa Dawid
(1)
Lungu Doina
(1)
Majewska Ewa
(1)
Majling Daniel
(1)
Markus Peter Peter
(1)
Mazurek Anna
(1)
Mazurek Anna (1996- )
(1)
Muskała Monika
(1)
Mynarska Regina
(1)
Nasierowski Jerzy
(1)
Nowak Magdalena Barbara
(1)
Nowakowski Radosław (1955- )
(1)
Obrist Hans Ulrich
(1)
Okraska Magdalena
(1)
Olczyk Jacek (1979- )
(1)
Orbitowski Łukasz
(1)
Orszulewski Dariusz
(1)
Prus Maciej Piotr (1958- )
(1)
Ray Jean
(1)
Reed Ishmael
(1)
SIKSA
(1)
Sakson Zenon
(1)
Schalansky Judith
(1)
Seria Prozatorska - Korporacja Ha!art
(1)
Skalska Maria
(1)
Skurzyński Jarek
(1)
Slim Iceberg
(1)
Sobiela Artur
(1)
Staśko Maja (1990- )
(1)
Strachota Juliusz (1979- )
(1)
Sudoł Anna
(1)
Sudoł Anna (1990-)
(1)
Suszczyńska Natalia
(1)
Tabaczyński Michał
(1)
Taubes Susan (1928-1969)
(1)
Tomasz Sikora
(1)
Topolski Maciej
(1)
Topolski Maciej (1989- )
(1)
Wodiczko Kacper
(1)
Woś Rafał
(1)
Zieliński Robert
(1)
Łuczaj Profesor Łukasz
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(62)
2010 - 2019
(41)
2000 - 2009
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(20)
1901-2000
(1)
1939-1945
(1)
Kraj wydania
Polska
(105)
Język
polski
(104)
Odbiorca
Dorośli
(16)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(14)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura irlandzka
(1)
Literatura szwajcarska
(1)
Temat
Młodzież trudna
(2)
Życie codzienne
(2)
Człowiek
(1)
Demokracja
(1)
Demony
(1)
Depresja psychiczna
(1)
Hipertekst i hipermedia
(1)
Jedzenie (czynność)
(1)
Kariera
(1)
Kelnerzy
(1)
Klasy społeczne
(1)
Kobieta
(1)
Literatura polska
(1)
Lęk
(1)
Marzenia
(1)
Media społecznościowe
(1)
Metafora
(1)
Miasta małe
(1)
Mieszkańcy wsi
(1)
Mowa nienawiści
(1)
Niepewność
(1)
Pisarze polscy
(1)
Podróże
(1)
Posłuszeństwo
(1)
Pracownicy korporacji
(1)
Przemoc
(1)
Relacje międzyludzkie
(1)
Rozczarowanie
(1)
Rzeczywistość
(1)
Staśko, Maja (1990- )
(1)
Sukces
(1)
Szpitale psychiatryczne
(1)
Uczucia
(1)
Współzawodnictwo
(1)
Wyspa
(1)
Zaburzenia pamięci
(1)
Zło
(1)
Śledztwo
(1)
Śmierć
(1)
Życie literackie
(1)
Życie seksualne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(3)
Korsze (woj. warmińsko-mazurskie, pow. kętrzyński, gm. Korsze ; okolice)
(2)
Dalmacja (kraina historyczna)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
ZSRR
(1)
Gatunek
Powieść
(9)
Opowiadania i nowele
(4)
Powieść obyczajowa
(3)
Satyra
(2)
Antologia
(1)
Kryminał
(1)
Miscellanea
(1)
Monografia
(1)
Opowiadania i nowele obyczajowe
(1)
Proza poetycka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
105 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Proza Obca)
Forma i typ
Odbiorca
Przynależność kulturowa
Gatunek
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 szwaj. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dentro De Luxe / Jan Dzban ; ilustracje autora. - Wydanie I. - Kraków : Korporacja Ha!art, 2020. - 269, [10] stron ; 20 cm.
(Seria Prozatorska)
Forma i typ
Odbiorca
Przynależność kulturowa
Na książce pseudonim autora, nazwa: Marek Makowicz.
Kiedy w latach dziewięćdziesiątych grupa pasjonatów tworzyła w Szczecinie niskonakładowego zina, nikt nie przewidywał, że opowiadania z Dentro trafią najpierw do sieci, a później zostaną wydane jako książka. W epoce przedinternetowej i kiedy tylko nieliczni mieli dostęp do zwykłej drukarki, jedynymi odbiorcami tej prozy publikowanej we własnym zakresie byli znajomi kolektywu autorów, którzy na imprezach dostawali egzemplarze wywrotowej bibuły. Z efemerycznym charakterem publikacji i niezależną formą kolportażu wiązała się programowa dziwność i spontaniczność dentrowej prozy, w zamyśle idealnie nadającej się do czytania podczas oczekiwania i powrotu nocnym tramwajem. […] Przez skład przewinęło się wielu mniej lub bardziej stałych twórców, gdyż szanse publikacji w zinie dostawał praktycznie każdy chętny, ale grupowa tożsamość autorów zawsze pozostawała celowo rozproszona i skrywała się pod dynamiczną kolekcją stale zmieniających się pseudonimów. Figurujący na okładce Jan Dzban nie jest zatem identyfikatorem konkretnej postaci jednego pisarza, ale dość przypadkowym zlepkiem wątpliwości, plotek, mistyfikacji i fałszywych tropów, których tworzenie ma na celu odwrócenie uwagi czytelników od drugoplanowego zagadnienia, jakim jest wizerunek artysty i skierowanie jej na to, co istotne, czyli opowiadania. „Opowiadania, które nawet nie próbują udawać, że starają się dorównać czy choćby naśladować prozę uznanych autorów, nie mają precyzyjnie skonstruowanej fabuły, nie epatują językowym kunsztem ani nie objawiają głębokich prawd o kondycji ludzkiej i prawdopodobnie bardziej niż literaturą inspirowane są muzyką, używkami oraz futbolem. Te opowiadania nadal są takie, jakie zawsze chciały być, czyli po prostu inne, co niektórzy czytelnicy docenią i sprawi im to sporo uciechy, a dla wielu okażą się murem niezrozumiałego wygłupu, od którego odbiją się jak filmowy inżynier Mamoń odbiłby się od Lady Sniff, piosenki zespołu Butthole Surfers, którego namiętnie słuchali twórcy i czytelnicy Dentro”. – Udo Schenkel, były współpracownik Jana Dzbana Jan Dzban – pseudonim psychoaktywisty Marka Makowicza, członka awangardowego ugrupowania artystów uprawiających surową formę dadaizmu i związanych z zinem „Dentro”. Czasopismo cieszyło się znaczną popularnością w kręgach zachodniopomorskiej bohemy i o publikację na jego łamach ubiegali się m.in. Marcin Świetlicki, Zenon Sakson i Olgierd Tokarczuk. Większość plików z archiwalnych numerów „Dentro” została bezpowrotnie skasowana, a Dzban osiadł w hinduistycznym aśramie w Borach Tucholskich. Wybrane teksty z legendarnego zina świat poznał dzięki efemerycznej stronie www.dentro.art.pl oraz książce wydanej w 2005 roku. Niniejszy tom zawiera obszerniejszy zbiór opowiadań tego niezwykłego twórcy okraszony garścią grafik, choć jest to zaledwie drobny fragment jego obfitej spuścizny.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Frajda / Marta Dzido. - Kraków : Korporacja Ha!art, 2018. - 143, [1] strona ; 21 cm.
(Seria Prozatorska)
Forma i typ
Odbiorca
Przynależność kulturowa
Ona i on, oboje bardzo młodzi. Warszawa. Lato. Rok tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiąty któryś. Powietrze gęste jak budyń, a słowa „kocham” i „pragnę” zlewają się w jedno. Nie chodzi o seks i natychmiastową rozkosz, ale o niepewność, oczekiwanie. On chce jej mocno, ona lubi się z nim droczyć…
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Psy ras drobnych / Olga Hund. - Kraków : Korporacja Ha!art, copyright 2018. - 116, [1] strona ; 20 cm.
(Seria Prozatorska)
Bohaterka: pacjentka (lat 28) depresyjna, bezczynna, zalegająca w łóżku, wycofana z relacji towarzyskich, przyjęta do szpitala psychiatrycznego z powodu pogarszania się stanu psychicznego i nadużywania leków. Cechuje ją postępująca apatia, spadek energii z zaleganiem w łóżku, utrata zainteresowań, gorsze skupienie i koncentracja uwagi, unikanie ludzi, płaczliwość z myślami i tendencjami samobójczymi. Pierwszej nocy w szpitalu płacze tak głośno i mruczy tak żałośnie, że pozostałe pacjentki w akcie zbiorowej zemsty okradają ją z gazety i mydła. Miejsce wydarzeń: szpital w Kobierzynie, antyarka załadowana kobietami przeznaczonymi do wyginięcia, odrzuconymi egzemplarzami cechującymi się fatalną kombinacją genów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7.06 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dziwka / Anna Mazurek. - Kraków : Korporacja Ha!art, 2019. - 354, [5] stron ; 20 cm.
(Seria Prozatorska)
Forma i typ
Odbiorca
Przynależność kulturowa
Na okładce; 20 lat Ha!Art.
Weronika pada ofiarą zbrodni ze szczególnym okrucieństwem. Jej przyjaciółka Mery wraca do znienawidzonego rodzinnego miasta, by znaleźć mordercę. Jednak gdy słowo "ofiara" przeplata się z "dziwka" łatwo zgubić właściwy trop.Śmierć Weroniki jest przedwczesna, tragiczna i wielce zagadkowa. Prywatne śledztwo, jakie wszczyna jej przyjaciółka, wiedzie przez mroczne zakamarki dużego miasta - bary, mety, kasyna, darkroomy - przecina różne sfery i środowiska. Ale znakomicie ograna formuła kryminału noir skrywa w sobie coś więcej. Więcej nawet, niż bogatą panoramę społeczną i niewesołą diagnozę wystawioną współczesnej Polsce. Gdy zagadka śmierci dziewczyny naprowadza na trop tajemnicy grubszego kalibru, sensacyjna opowieść zmienia się w medytację o przemocy, która mnoży się poprzez medialne obrazy i którą karmią się nasze obsesje. A wtedy pytanie „kto zabił?” nabiera zupełnie innego wydźwięku. I potrafi przyprawić o ciężką bezsenność.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Gigusie / Jakub Michalczenia. - Kraków : Korporacja Ha!art, 2019. - 252, [3] strony ; 20 cm.
(Seria Prozatorska)
"W "Gigusiach" Jakub Michalczenia zabiera nas do małego Korszakowa, kolejarskiego miasteczka pod Olsztynem określonego mianem post-transformacyjnego. Odkrywamy rzeczywistość widzianą okiem dorastających dzieciaków, wychowujących się na podwórzach przed kamienicami, próbując wypełnić czymś dany im czas. Autor ukazuje brud małomiasteczkowej rzeczywistości lat 90., ale czyni to w sposób niepozbawiony specyficznego humoru, na który składają się tak sugestywny język i stylizacja, jak i przedstawione wydarzenia. Dużo w tym cynizmu i sarkazmu, ale zarazem jakiejś sympatii do postaci. Na całość składają się opowiadania krótkie i często pozbawione puenty, bo i jej nie potrzebują. To wyrywki z codzienności, smaczki osiedlowego życia ale i dzieciństwa jako takiego, bo w historiach bójek czy wypraw na jabłka przejrzą się również ci, co dorastali na wsiach. To, w czym nie każdy się przejrzy, to po-PRL-owskie realia, próba uchwycenia przemian tak szybkich, jakby ich nie było, przemian do których dorosłym trudno się dostosować, a dzieciaki nie są ich świadome."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Korszakowo / Jakub Michalczenia. - Wydanie drugie poprawione i uzupełnione. - Kraków : Korporacja Ha!art, 2019. - 153, [6] stron ; 20 cm.
(Seria Prozatorska)
„Chciałbym, żeby Michalczenia nie tak szybko wyszedł poza miniatury. Umie je budować. Umie i zasmucić, i rozbawić. Umie obudzić nienawiść i miłość do małych miasteczek, do świata tak niby dobrze rozpoznanego i opisanego tu i tam. Cholera, on naprawdę umie bawić się językiem i akcją! Ale to nie jest zabawa dla samej zabawy - nie, to proza interwencyjna, to głośne i zarazem kameralne SPRAWDZAM dla literatury zaangażowanej i, jednocześnie, to po prostu opowieści, które trzeba było spisać, które domagały się spisania, bo wielki jest zachwyt i wielkie jest przerażenie okropieństwami i śmiesznością świata tego. To teksty-pytania: A ty - co powiesz? A ty - jak to powiesz?” Piotr Siwecki „Gdyby samo pojęcie nie było tak ściśle związane z historią europejskiego teatru ostatnich dwóch, trzech dekad, można byłoby nazwać Michalczenię nowym brutalistą. […] Brutalizm Korszakowa widziałbym zresztą nie tylko na płaszczyźnie zdarzeń, ale również narracji. W niej Michalczenia nawiązuje do tradycji zachodniego behawioryzmu, odsuniętego na dalszy plan w kulturze współczesnej - w dobie eskapizmu i nadmiernej ekspresji „ja”. Młody autor jakby pozostawia wykreowany korszakowski świat samemu sobie. Okrucieństwo Korszakowa wzmaga chłodny, relacjonujący styl tych opowiadań. Jest on spojony z koncepcją zła banalnego. Chodzi o zło, które nie przybiera wymiarów zbrodni, nie ma tej skali. Mimo to jest w szczególny sposób odrażające i porażające (Witek Balerek). […] To raport z codzienności, ze świata, który - by użyć kolejowej metafory bliskiej klimatowi Korszakowa - wykoleił się dawno temu.” Sławomir Buryła „Korszakowo to zbiór opowiadań napisanych w duchu „małego realizmu”, traktujący o losach małego warmińskiego miasteczka, tzw. zadupia. Mamy tu zdegradowanych kolejarzy, mamy byłe pielęgniarki, mamy też chłopaczków z osiedla. Każda z tych postaci na własną rękę próbuje odnaleźć się w rzeczywistości, którą jednocześnie współtworzy. Jednak każde z tych działań przynosi efekty ujemne, każda próba ustanowienia ładu prowadzi do zatracenia, frustracji, izolacji. Odnosi się wrażenie, skądinąd bardzo rzeczywiste, że wszystko tu działa nie tak, jak powinno, a mimo to działa, bo działać musi.” Szymon Szwarc Jakub Michalczenia - rocznik 1986, urodzony w Kętrzynie. Większą część życia spędził w kolejarskim miasteczku Korsze na podwójnym pograniczu - tam, gdzie kończą się Mazury, a zaczyna Warmia, i w bliskim sąsiedztwie Obwodu Kaliningradzkiego. Obecnie związany z Olsztynem. Nagrodzony w konkursie literackim „Olsztyński Debiut 2016”. Korszakowo, czyli dziewięć obrazków napisanych w latach 2005-2006, to debiutancka książka tego autora - pierwotnie ukazała się w 2016 nakładem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. W 2019 roku Korporacja Ha!art wydała jego drugi zbiór opowiadań - Gigusie, rozwijający wątki poruszone w Korszakowie. Autor pracuje właśnie nad książką podsumowującą cykl korszeński. Jej planowany tytuł to 1990. Facebook Twitter Korszakowo - Dodaj do schowka
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
E-book
CD
W koszyku
Forma i typ
Odbiorca
Przynależność kulturowa
Gatunek
Tytuł z etykiety na dysku.
Hasarapasańska opowieść hipertekstowa o tym, co może się wydarzyć pewnego gorącego czerwcowego dnia za kilka lub kilkanaście lat, kiedy to p-papier zostanie w końcu zastąpiony e-papierem.
Ostrzeżenie. To co trzymasz w ręce nie jest ani programem komputerowym, ani grą, ani filmem, chociaż tak mogłoby się wydawać zważywszy sposób opakowania. To jest hasarapasańska opowieść hipertekstowa. Co to jest hipertekst na pewno wiesz, bo trudno przypuszczać, że nie wiesz o Internecie i nigdy do tej pory nie zdarzyło Ci się wędrować po tym gigantycznym labiryncie przenosząc się dzięki systemowi linków na coraz to inne strony. Co to jest opowieść też wiesz. Co to jest hasa rapasa nie wiesz. Dowiesz się czytając tę opowieść. Otóż to - czytając. Albowiem to jest coś do czytania, chociaż trudno byłoby to nazwać książką, a i czytać to należy trochę inaczej niż zwykły tekst - nielinearnie, równolegle, mozaikowo - jako że relacje kilkudziesięciu przeróżnych bytów dotyczące pewnego zwariowanego happeningu, który miał być wstępem do największego widowiska na świecie, czyli jego końca, są nielinearne, równoległe, mozaikowe.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. KM.821-3 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Życie literackie w Krakowie w latach 1893-2013 / Jacek Olczyk. - Kraków : Korporacja Ha!art, 2016. - 712, [7] stron : ilustracje, fotografie, portrety ; 29 cm.
nspirująca podróż w czasie przez krakowskie życie literackie – od kawiarń Młodej Polski przez kultowe miejsca PRL-u po alternatywną cyberkulturę XXI wieku. Owoc wieloletnich badań Jacka Olczyka, który przeczesywał pamiętniki, korespondencję, dobrą i złą prasę, by stworzyć pierwszą tego rodzaju panoramę w historii miasta. Składają się na nią soczyste plotki, barwne domysły, donosy, dyskusje i kłótnie, wzloty i upadki, walka o wolność i o stolik w modnym miejscu – czyli wszystko to, czego nie znajdziecie w podręcznikach i opracowaniach naukowych. To opowieść o wielkiej i mniejszej literaturze tworzonej przez mieszkańców, miłośników i przeciwników Krakowa na przestrzeni przeszło 120 lat.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82(091) (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wyspa i inni ludzie / Maciej Piotr Prus. - Wydanie I. - Kraków : Korporacja Ha!art, 2020. - 214, [9] stron ; 20 cm.
(Seria Prozatorska)
Kiedy na pewnej śródziemnomorskiej wyspie nagle pojawia się niezidentyfikowane stworzenie, które zaczyna niszczyć uprawy, w mieszkańcach tej zamkniętej enklawy odzywają się tłumione dotąd lęki, pragnienia i przyzwyczajenia. Wyspa jako miejsce akcji jest tu tylko pretekstem, aby oddać skomplikowane relacje międzyludzkie, specyficzną atmosferę zamknięcia i ograniczenia, ale także przyjrzeć się społeczeństwu jak w soczewce. To historia brutalnie realistyczna i do bólu rzeczywista, choć zanurzona w pozornie łagodnym śródziemnomorskim klimacie i owiana łagodną bryzą od morza. „Kanwą tej książki jest prawdziwa historia, która wydarzyła się na adriatyckiej wyspie Molat w Północnej Dalmacji. Usłyszałem ją bawiąc tam kiedyś, a później na półwyspie Pelješac w Dalmacji Południowej opowiedziałem ją autorowi niniejszego dzieła. Nie mogło stać się lepiej. Była opowieść, a teraz, dzięki Maćkowi Prusowi, jest znakomita literatura”. - Robert Makłowicz
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bełkot / Sławomir Shuty. - Wydanie 2. poprawione. - Kraków : Korporacja Ha!art, 2020. - 151, [1] strona ; 20 cm.
(Seria Prozatorska)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Temat
Bełkot zawiera opisy świata widzianego z pozycji człowieka upadającego, któremu blisko jest bruku. To nieskrępowany strumień świadomości sięgający początków III RP. Trochę jakby “włączyć radio (telewizor?) i co parę sekund zmieniać kanał - taki kolaż z codzienności” (jak pisał Paweł Dunin-Wąsowicz w “Machinie”). Powieść jest wypełniona rzeczami pospolitymi, które dotykamy na co dzień, a które w neurotycznym zestawieniu autora nabierają cech senno-halucynogennych, czy wręcz wynaturzonych, potwornych, “genitalno-kloacznych”. Bełkot utrzymany jest także w konwencji przewodnika, obraz rozpadającego się miasta, w którym widać budki z kebabami, siłownie, solaria, przekornie koresponduje z oficjalną wizją Krakowa Miasta Kultury. (...) Kinga Dunin na festiwalu Tekstylia nazwała “Bełkot” “książką do oglądania”. Bardzo ciekawe było przyjęcie dzieła Shutego (...): Dariusz Nowacki próbował bić rekord w napisaniu najkrótszej recenzji świata (“Bełkot? Fakt”) (...), z kolei Krzysztof Uniłowski postulował “zbiorową egzegezę”. Wszyscy krytycy (...) zgodnie twierdzą, że pozbawiony fabuły “wybluzgiwany” “Bełkot” jest lekturą ciężkostrawną, nieprzyjazną czytelnikowi, którą można czytać zwłaszcza na haju, ale nie w nieskończoność. Michał Witkowski nazwał “Bełkot” “walnięciem w stół” na znak protestu wobec polskiej rzeczywistości po okresie transformacji, kapitalizmu i konsumeryzmu w rodzimym wydaniu. /Powyższy opis pochodzi od wydawcy/.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Prozatorska)
Forma i typ
Odbiorca
Przynależność kulturowa
Na okładce: Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity to pierwszy sezon serialu dokumentującego zielone wieloświaty.
„Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity” to pierwszy sezon serialu dokumentującego zielone wieloświaty. Wchodzimy w butach w życie społeczności przemasowionej bez zastanowienia w trakcie jej upadku z kosmicznego drzewa braku czasu i empatii. Zaludniające zielony mixkosmos hominidy mają w pełni wolny wybieg i dostęp do chrupiących suplementów w zestawach śniadaniowych, czasem krwawią. Pasty i skity to gabinet memów, gaf i gifów, studnia formatów, soczysty beef, który rozsmarowany na chlebie codzienności, wywoła chichot czwartej gęstości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Hejt polski / Maja Staśko. - Wydanie I. - Kraków : Wydawnictwo Ha!art, 2022. - 342, [2] strony : ilustracje ; 20 cm.
(Linia Konceptualna)
Maja Staśko codziennie doświadcza hejtu. Codziennie rano, kiedy otwiera skrzynkę, ktoś do niej pisze: "Głupia p*zda. Szmata. S*ka. Zrób mi loda. Zgwałcę cię. Zabij się". Podobne komunikaty w jej stronę pojawiają się także na dobranoc. I w południe. W książce "Hejt polski" Maja Staśko dokumentuje ten proces. Drukuje hejt, tysiące autentycznych komentarzy, obelg, wiadomości, które dostaje codziennie. Ten przewrotny coffe-table book to wielka cegła hejtu. Możecie go sobie co najwyżej położyć na stoliku i przekartkować, ponieważ - ostrzegamy - nie da się go przyswoić w całości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Turysta polski w ZSRR / Juliusz Strachota. - Kraków : Korporacja Ha!art, 2018. - 221, [3] strony ; 20 cm.
(Seria Prozatorska - Korporacja Ha!art)
Forma i typ
Odbiorca
Przynależność kulturowa
Gatunek
Jeśli pół życia się zmyśliło, a resztę przegapiło, to można zawrócić do ostatniego wyraźnego obrazu w pamięci i od niego zacząć jeszcze raz. Nawet jeśli tym obrazem jest Związek Radziecki. Po wyjściu ze szpitala psychiatrycznego trafiłem na przewodnik po ZSRR, który namiętnie kartkowałem w dzieciństwie. I znów: Baku. Samarkanda. Frunze. Duszanbe. Leninabad. Kaukaskie Mineralne Wody. Ałma Ata. Obóz pionierów Artek na Krymie. Nazwy, mapy i zdjęcia wciąż działały, więc zamiast trenować codzienność, wybrałem się na skrzyżowanie pamięci i fantazji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dropie / Natalia Suszczyńska. - Kraków : Korporacja Ha!art, 2019. - 161, [2] strony ; 20 cm.
(Seria Prozatorska / Korporacja Ha!art)
W Polsce, w której wysokie czynsze, niskopłatna posada w bankomacie, gadające ptaki, uchodźcy z krajów Beneluksu i psy upijające się w tawernach są na porządku dziennym, dziewczyna o refleksyjnej naturze mierzy się z wejściem w dorosłość. Czy wyjdzie z tego cało? Czy chomik-jasnowidz poda jej pomocną łapkę? I kto w rzeczywistości czyta wasze CV oraz czy czasem warto trochę nazmyślać? *** "Dropie" to opowieść o prekariacie - klasie społecznej spod znaku ciągłej niepewności jutra. Panteon bohaterów to ludzie z szafy, z antresoli, ze śmietnika i z psiej budy. Jedni zamieszkują kioski, inni koczują w piwnicach, lasach i rowach. Wypełniają sobą każdą dostępną przestrzeń. Pracują w bankomatach, sprzedają zepsute zapiekanki albo tworzą posthipisowaskie komuny, w których panują bardziej faszystowskie zasady, aniżeli w państwie totalitarnym. Z jednej strony autorka korzysta z gatunku science fiction, z drugiej - bezsprzecznie kreuje mitologię o pokoleniu umów śmieciowych. To, co na samym początku wydaje się przypominać literacki mockument nagle początkuje brzmieć niezwykle znajomo. - Joanna Ostrowska
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Niż / Maciej Topolski. - Kraków : Korporacja Ha!art, 2020. - 147, [4] strony ; 20 cm.
(Seria Prozatorska)
Niż Macieja Topolskiego to zbiór próz poetyckich zawierających elementy eseju i reportażu, a poświęconych pracy kelnerskiej. Książka została podzielona na pięć części, w których autor porusza kolejne aspekty pracy w gastronomii. Od rekrutacji przez kontakt z klientem po problematyczne relacje z kucharzami czy właścicielami restauracji. Celem książki jest ukazanie – za pomocą stylu łączącego odległe rejestry polszczyzny, operującego licznymi odniesieniami (między innymi do Zaklętych rewirów Henryka Worcella czy Kelnera Iwana Szmielowa), melodyjnego, a zarazem korzystającego z fachowych pojęć – cielesnych wymiarów pracy kelnerskiej. Z jednej strony Topolski opisuje zasady, jakie obowiązują w restauracji i które dotyczą po równi pracowników i klientów, z drugiej zmęczenie i głód, z jakimi mierzą się na co dzień kelnerzy. Niż to wielopoziomowy i krytyczny obraz pracy fizycznej, pracy wyczerpującej, skupionej na jedzeniu, opartej na głębokich nierównościach społecznych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Linia Interdyscyplinarna ; 1)
Kontynuacja antologii pt.: Tekstylia :" o rocznikach siedemdziesiątych" / [wybór, oprac.] Piotr Marecki, Igor Stokfiszewski, Michał Witkowski. Kraków, 2002.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7.06 (1 egz.)
E-book
W koszyku

[O KSIĄŻCE]

Prawdziwa wojna to brud i rutyna, niezależnie od tego, co pokazują w telewizji. Dla niektórych to zwyczajność i codzienna praca, dla innych obowiązek wobec ojczyzny. W każdej wojnie jest jednak miejsce na uczucia, przygody, humor, podziw, zrozumienie, czasem współczucie, a czasem tęsknotę. Są też rzeczy, o których wolelibyśmy w ogóle nie wspominać, ale których nie da się zapomnieć, niezależnie od tego, jak bardzo się staramy. O tym wszystkim, o dobrym i złym, zabawnym i smutnym, traktuje książka „Brud”. Autorem jest jeden z wielu, którzy przeżyli wojnę na Donbasie, i jeden z nielicznych, którym wystarczyło inteligencji, siły, cierpliwości i talentu, aby o tym napisać.


***

Siergiej Siergiejewicz „Sajgon” (ur. 1985 w Obwodzie Dniepropietrowskim) – ukraiński pisarz, weteran wojny rosyjsko-ukraińskiej, brał udział w działaniach wojennych w latach 2015-2016. Zmobilizowany ponownie po 24.02.2022. Z wykształcenia politolog. Laureat nagrody Książka Roku BBC za powieść „Jupak”.

***

Aleksandra Brzuzy - tłumaczka z języka rosyjskiego i surżyka („Plan naprawy Ukrainy” Łesia Bełeja). Absolwentka filologii rosyjskiej UJ i studiów tłumaczeniowych na Katedrze UNESCO. Stypendystka na Uniwersytecie Hradec Kralove. Lektorka języka polskiego i rosyjskiego, wykładowczyni w Instytucie Filologii Wschodniosłowiańskiej UJ w latach 2017-2021. Laureatka nagrody Kraków Miasto Literatury UNESCO 2023. Miłośniczka kultury środkowoeuropejskiej.


***

Od 2014 roku w dyskursie literackim Ukrainy toczy się dyskusja na temat gdzie są nasi Céline, Remarque i Hemingway. Siergiej Sajgon jest, właśnie, odpowiedzią na to pytanie. Jest człowiekiem który zna i postrzega wojnę ze środka a w dodatku ma świetny styl i wyrafinowane odczucie rzeczywistości, w której przebywa.

Łeś Bełej


***

[FRAGMENT]

Rozwiązywałem złożone dylematy po trzydzieści minut każdy: wypić wodę na raz czy wypić kawę rozpuszczalną z tą wodą?

Prawdopodobnie to właśnie w takich miejscach zaczynasz inaczej oceniać siebie, ludzi i ich poczynania.

Jesień, w nocy chwyta mróz i wszystkie liście z drzew opadają w jednej chwili, a twoim domem na kolejne dwa dni jest dołek o głębokości trzydziestu centymetrów ze śpiworem i karimatą na dnie. Obok niego są jeszcze dwa takie same. W nich siedzą twoi „współpracownicy w niebezpiecznej robocie”.

Odwrócona noc w kamerze termowizyjnej, para z ust i szron na rzęsach. Czasami złościsz się na siebie, debila, że się w to wszystko wplątałeś, masz ochotę na gorącą kawę i kąpiel. Pragniesz zapachu świeżej pościeli i szybkiego internetu, marzysz o dzikim seksie i... złościsz się na siebie jeszcze bardziej... Odpędzasz te myśli i zaczynasz zamęczać się innymi.

Z każdą nową zmianą w punkcie obserwacyjnym, z każdym wyjściem na poszukiwania, z każdą tajną misją zanikają. Chcę tylko kawy, pieprzenia i spokoju. Spać też przestaje się chcieć z czasem, z resztą po co chcieć, skoro każdy ma swoje godziny warty. Chcesz czy nie, ale będziesz spać według chronometru... jeśli dadzą... jeśli zaśniesz. Bez sensu jest chcieć spać, dlatego właśnie przestaje się chcieć.

Jeszcze chce się, żeby ktoś przynajmniej przyszedł się ponapierdalać, do cholery, żeby nie siedzieć tu na marne.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

[O KSIĄŻCE]

24 lutego 2022 roku Adriana Alksnin dostaje diagnozę: rak nerki. Autorka tej książki jest pisarką i eseistką, dramaturżką, reżyserką teatralną, autorką tekstów dramatycznych, bywalczynią krakowskich knajp. Jest także doktorą nauk humanistycznych, która specjalizuje się w tekstach o chorobach. Nic zatem dziwnego, że ma świadomość istnienia wielu onkonarracji. Kiedy dowiaduje się o chorobie, podejmuje się pisać kolejną książkę o raku. Nie potrafi inaczej przejść przez to doświadczenie, jak próbując stwarzać język dla opisu choroby nowotworowej. Ale robi to tak, żeby uniknąć stałych toposów onkopisania (przegrani i zwycięzcy, niedomagania systemu, dzielenie się intymnością). Kolejny esej o raku charakteryzuje się także specyficznym poczuciem humoru.

Adrianna Alksnin (ur. 1987) - pisarka i eseistka, dramaturżka, reżyserka teatralna, autorka tekstów dramatycznych, doktora nauk humanistycznych, okazjonalnie copywriterka i social media ninja. Mieszka w Krakowie. Z kotem.

FRAGMENT

Być może odsłaniam zbyt wiele. Być może powinnam ugryźć się w język. Być może zostanę źle zrozumiana. Być może.

W amerykańskiej literaturze istnieje nawet specjalna szufladka, do której można włożyć takie teksty, jak ten. Misery porn. Opowieści o traumie i cierpieniu, koniecznie autobiograficzne. Ich autorzy i autorki zasiadają potem na kanapie u Oprah Winfrey, po raz kolejny opowiadając szerokiej publiczności swoją historię, podczas gdy prowadząca ukradkiem ociera zabłąkaną w kąciku oka łzę, ostrożnie, tak, aby nie rozmazać starannie nałożonego makijażu. Nie chcę do niej trafić. Do tej szufladki. Nie chcę trafić do żadnej z szufladek. A bez wątpienia, do którejś trafię.

Choroby stają się na swój sposób modne. Co rusz jakaś znana persona zwierza się tabloidom ze swoich dolegliwości. Podobno, żeby dodać otuchy innym, którzy również zmagają się z pokrewnymi problemami. Może. Ale podejrzewam, że tak naprawdę chodzi o clickbaity. Publiczność łaknie takich historii. Więc się ich jej dostarcza.

Nie zdziwi mnie, jeśli niebawem usłyszę, że staram się „wybić na raku”. Szczerze mówiąc, wolałabym „wybić się” na czymś zgoła innym. Ale wyszło jak wyszło, co zrobić. Niech gadają, co chcą.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej